tirsdag den 15. november 2011

Weekenden og praktikforberedelse

Hej igen

Der er desværre ikke taburet-nyt i dag.. :o( Jeg tog ellers i værkstedet i lørdags, for at arbejde videre med min taburet, men da jeg kom til skolens værksted, var der fuld af mennesker der var i gang med at bygge violiner. Det viste sig at de kom fra Esbjergs Husflidforening. De var vældig flinke og man fik da lige lov at kigge lidt på og høre om deres projekt. Jeg spurgte dem, hvor lang tid de bruger på at bygge en violin og fik svaret mellem 1 og 5 år.. Hmm, nok ikke lige et projekt jeg skal i gang med, det ville kræve lidt for meget tålmodighed. Men de var ikke de eneste på skolen, et andet hold var i drejeværkstedet, i gang med at dreje skåle, lysestager osv. De inviterede os (mig og Pernille) på et kig, så vi var naturligvis lige inde og se deres fine arbejde. Og vi var faktisk også så heldige at blive inviteret til en prøvegang i drejeværkstedet. Så det skal vi den 7. januar fra kl. 8-17, det glæder jeg mig rigtig meget til. Jeg vil nemlig rigtig gerne lære hvordan man drejer træ. Og hvor heldig kan man lige være at få lov at komme og være med en gang gratis.. WOHOO.. fedt!
Men nå siden vi ikke kunne være i værkstedet, gik vi i håndarbejdslokalet i stedet for. Jeg skulle lave en prototype, til mit stencil/streetart projekt, som jeg skal bruge i min praktik på Gredstedbro Skole. I januar, skal jeg nemlig undervise på et valghold der hedder kunst og design, og jeg har i samarbejde med deres lærer besluttet at de skal lave stencils vha. computerprogrammet GIMP (som kan downloades gratis). Når de så har lavet deres stencil skal de trykke motivet på en mulepose.
Jeg havde ikke lige en mulepose ved hånden i lørdags, men som den driftige person jeg - så syede jeg da lige hurtigt en, jeg havde hjemme fra lavet en stencil af en ørn (ikke gennembilledredigering, men fundet på google) og så valgte jeg som test at trykke den på posen, altså en ørnepose - se her:



Det gik fint, det tager ikke lang tid at trykke selve billedet på posen, det eleverne kommer til at bruge tid på i undervisningen er at udvælge motivet og få det redigeret så det kan overføres. Så kan de evt. også overføre til plakater osv. Det forløb de skal lave er inspireret af grafittikultur og af street-art kunstneren Banksy.Her er nogle forskellige prøver på stenciltryk, overført på karton:




Det bliver rigtigt spændende at arbejde sammen med eleverne om dette projekt. 
Men Gredstedbro er jo ikke det eneste sted jeg skal i praktik i år. Jeg skal også på Ladelund Efterskole, dem har jeg et møde med i dag kl. 13. Det er jeg meget spændt på og glæder mig til at finde ud af hvad vi skal arbejde med der. Jeg skal deltage i fagene: Matematik, Kunst, Syning og Krea. Jeg har talt med lærerne fra syning og krea. I syning skal eleverne lave deres eget selvvalgte projekt, så der handler det om at vejlede og give dem ideer til hvordan de kan komme i gang og hjælpe dem med de udfordringer de møder undervejs. Det bliver meget spændende. I krea, skal eleverne arbejde med forskellige former for julepynt, jeg har derfor samlet alt hvad jeg har om jule fra forskellige blade i en mappe og tager det med til mødet i dag, så må vi se hvad det bliver til. :o)
I matematik og kunst, er jeg endnu ikke klar over, hvad der skal ske, men håber at få en afklaring i dag, så jeg kan komme i gang med at forberede mig.

I morgen går turen i værkstedet igen, så jeg forhåbentlig kan komme lidt videre med taburetten, og kl.13-15, kan man finde mig på linjefagsmessen, hvor jeg vil udbrede budskaber det fantastiske fag Materiel Design (som jeg jo synes er det megaste fedeste).. :O)

En go' dag til alle!

Stay posted!

Grønne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar