fredag den 4. november 2011

et styks taburet coming right up.. :o) og praktikken

Hej igen

Så er jeg kommet i gang med fremstillingen af mit anderledes, mærkelige, men anvendelige siddemøbel. Jeg har taget nogle billeder af min proces, dem kan du se her:




Krydsfiner 9 mm, savet i rektangler på rundsav, efter mål


jeg lavede rundingen på taburettens forkant på båndsaven.







efter båndsaven, pudsede jeg rundingen til på pudsemaskinen


Så skal lågen til opbevaringsskabet skæres ud, havde først valgt at brug stiksaven, men efter en test i en anden plade, vidste det sig at kanten blev meget flosset og grim, så jeg valgte i stedet at bruge decupørsaven.




Og lågen er savet ud



Første del af taburetten er klaret, dvs. bagstykke og sidder er monteret med skruer.


Næste gang skal jeg lave bund, top og lister og samtidigt overveje hvordan døren skal fastgøres. Det er en spændende proces, og glæder mig til at komme videre i værkstedet.
Og hvad sker der ellers?
Min ide som sløjd-opgave i praktik, knagerække, er blevet accepteret af min praktiklærer, så det er jeg meget begejstret for - jeg skal netop nu i gang med at formulere en undervisningsplan og et opgaveoplæg.
I min praktik i Januar skal jeg også have et valghold, som er Kunst og Design - det er primært med billedkunst de arbejder med i dette fag. Og da jeg jo først skal have billedkunst til næste år, så er jeg lidt spændt på hvordan jeg klarer den. Men jeg har netop haft et møde med min praktiklærer i det fag og vi blev enige om at arbejde med Street art, det bliver dog lidt tilpasset så vi kan arbejde med i det folkeskolen. Desværre kan vi ikke lave grafitti, da eleverne ikke må bruge spraydåser, så det der sker er at vi skal arbejde med stencils. Det kommer til at ske ved at eleverne først skal arbejde med et billedbehandlingsprogram på computeren, hvor de skal transformere deres valgte billede/motiv til sort/hvid, herefter bliver billederne printet og lamineret, herefter skærer eleverne det sorte ud og vi kan nu bruge dette som skabelon til deres tryk. De skal så trykke hver deres motiv på en mulepose, evt. også på lærred, karton, mursten osv. Vi laminerer skabelonen, så den bliver nemmere at arbejde med og genbruge. Jeg er rigtig spændt på dette projekt og vil i næste uge gå i gang med at fremstille nogle prototyper på hvordan opgaven kan løses.
Udover det skal jeg have håndarbejde i 4.kl, her skal eleverne arbejde med tekstil tryk og broderi (både på maskine og i hånden).
Samtidigt har jeg jo matematik, så der skal nok blive drøn på i Januar.
Inden jeg skal i praktik i Gredstedbro i Januar, skal jeg et smut forbi Ladelund efterskole i decembermåned, her skal jeg undervise i matematik, kunst, krea og syning. Jeg mangler endnu at forberede mig på dette. Men det skal også nås de næste par uger. Så jeg har pænt travlt lige for tiden.
Jeg har dog alligevel besluttet at holde denne weekend fri og i stedet tage med min søde kæreste på staldarbejde. Det er nemlig rigtigt, jeg skal ud og malke i weekenden..Og mens jeg render rundt i kostalden, vil jeg drømme om at bo på landet, med masser af dejlig frisk luft og alle de dejlige dyr..

High five for bondegårdsliv! < det ønsker jeg mig!

Ha en dejlig weekend
- Grønne

Stay posted!

1 kommentar:

  1. Hold da op hvor er du nået langt! Bloggen ser godt ud iøvrigt ;-)

    SvarSlet